کد مطلب:2385
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:36
آياامر به معروف و نهي از منكر براي همه واجب است , حتي اگر بيم جان رود و انسان بترسد, و ياخود انسان همان نقص را داشته باشد؟
سؤال شما در سه قسمت پاسخ داده مي شود:
الف ) شرايط وجوب امر به معروف و نهي از منكر: امر به معروف و نهي از منكر بر تمام افراد عاقل و بالغ , با شرايطزير واجب است : 1 كسي كه مي خواهد امر و نهي كند بايد يقين داشته باشد كه طرف مقابل مشغول انجام حرام ياترك واجبي است ; 2 احتمال دهد كه امر و نهي او اثر دارد. خواه اثر فوري داشته باشد يا غير فوري , كامل يا ناقص .بنابراين , اگر بداند هيچ اثر نمي كند واجب نيست ; 3 در امر و نهي او مفسده و ضرري نباشد. پس اگر بداند يا خوف اين باشد كه امر يا نهي او, ضرر جاني يا عِرضي و آبرويي يا مالي قابل توجه نسبت به او يا بعضي از مؤمنين مي رساند, واجب نيست . ولي اگر معروف و منكر از اموري باشد كه شارع مقدس اسلام اهميت زيادي به آن مي دهدمانند حفظ اسلام و قرآن و استقلال ممالك اسلامي , يا حفظ احكام ضروري اسلام , بايد اعتنا به ضرر نكند و با بذل جان و مال در حفظ آن ها بكوشد.
ب ) بنابراين صرف ضرر جاني يا مالي يا عدم تأثير فوري باعث نمي شود كه امر به معروف و نهي از منكر واجب نباشد. چنان كه اميرالمؤمنين 7جنگ صفين را با هدف اعلام فرموده و اباعبدالله الحسين 7نيز قيام عليه يزيد, و نهضت عاشورا را به عنوان امر به معروف و نهي از منكر آغاز نمود با اين كه مي دانست خود و اصحابش كشته مي شوند و قيام او تأثيري فوري در يزيد, عبيداله ... ندارد.
پس بايد ديد معروف متروك و منكري كه انجام مي گيرد از ضروريات دين يا مقدمه اي براي تضعيف اسلام وقرآن ... است يا خير؟
البته امر به معروف و نهي از منكر مراتبي دارد كه بعضي از اين مراتب , به اجازهء حاكم شرع احتياج ندارد و بعضي دارد. اگر براي امر به معروف و نهي از منكر لازم شود كه متوسل به ضرب و جرح يا اتلاف اموال و بالاتر از آن گردددر اين صورت هيچ كس بدون اجازهء حاكم شرع حق اقدام ندارد.
ج ) اگر منظور از جملهء شما اين باشد كه احكام و مسائل مربوط به واجب و حرام رابه خوبي نمي شناسد و آگاه نيست , بايد ياد بگيرد و تا زماني كه خود معروف و منكر را نشناخته بر او واجب نيست واگر منظور اين است كه خودش گاهي اوقات آن معروف را ترك يا منكر را انجام مي دهد, آيا با اين وصف باز واجب است ؟ چون در اين جا دو تكليف جدا از هم وجود دارد, اگر شرايط وجود (كه در قسمت الف بيان شد) محقق باشد,واجب است .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.